"Jan en Grietje, kom binnen wat leuk dat jullie er zijn!!!!!!!"
Estelle Dabekaussen deed met een grote zwaai de deur open van haar kleinschalige woonvoorziening voor ouderen met dementie. "Wonen bij September in Muiden 'een warme deken die je om je heen kan slaan. September een zonnig einde van de zomer'. Het klopt allemaal als wij binnenkomen. Buiten is het triest, regen en wind en donker. We komen in een lichte grote kamer. De piano valt mij direct op. Nette mensen aan een tafel en in een gezellige zithoek. Zorgverleners die ons begroeten en tot twee keer toe wordt er gevraagd of wij wat willen drinken. Hospitality pur sang. Muziek en mensen die er wonen beginnen te dansen.
Zorgverleners bij wonen bij september worden gevraagd om de bewoners beter te leren kennen: wat is hun verhaal, wie zijn voor hen belangrijk, wat geeft hun leven kleur? Tegemoetkomen aan persoonlijke wensen en verlangens. Deze inzichten vormen het uitgangspunt van het leefplezierplan met daarin aandacht voor familie en mantelzorgers. Leefplezier is een tool die ingezet wordt om de behoeften en wensen bij bewoners te achterhalen en zo de kwaliteit van leven te verbeteren.
Ik denk aan mijn moeder en zij zou hier gelukkig zijn. Hield van muziek en vrolijke mensen. Een traan komt omhoog en ik moet slikken. Door haar ben ik mijn missie samen met Grietje begonnen. Grietje heeft hetzelfde. Door Mem staan we nu hier. Op zoek naar de mooie voorbeelden in de zorg. Een witte vlinder op het randje van een muurtje. Vreemd het is al aan het eind van de herfst.
Ruim twee weken terug zaten we in de DS en wilde hij niet starten. De Floris V ontdekkingsreis leek te stranden in Egmond aan Zee. Op de takelwagen naar Alkmaar. Het had zo moeten zijn. In de huizen waar we naartoe zouden gaan was er ziekte en waren er belangrijkere dingen te doen. We dachten aan de mooie kamer die we de 1e nacht zouden krijgen in Muiden. Een ontbijt op bed en ingestopt te worden door de fantastische medewerkers van Estelle. We spraken af dat we zo snel mogelijk zouden komen naar Muiden. Nu was het moment aangebroken.
De 'jij bent mooi kaart' werd gretig afgenomen. Hier waren zoveel mooie medewerkers en mensen die er woonde. Mensen gelukkig maken en het gevoel geven dat ze zich thuis voelen. Uitgaan van het verhaal van de bewoner. Niet alleen mooie woorden op papier maar daadwerkelijk uitvoeren. Het leven voortzetten dat je altijd gewend was om te doen. Waar word jij gelukkig en blij van.
Bear Janneman voelde zich helemaal thuis en kreeg de mensen die er woonde aan het lachen. De zorgverleners maakte een dansje op de muziek en kwamen regelmatig binnen in het kantoor van Estelle waar we ons lieten bijpraten. Het geheel kwam ontspannen over. We voelde ons helemaal thuis.
Net voordat we weg gingen riep ik tegen een dame die aan tafel zat "u bent echt bijzonder en mooi". Al eerder gaven we haar de kaart en moesten haar overtuigen. Ze geloofde het niet. Een grote glimlach kwam ons tegemoet en ze zwaaide, "jullie hebben gelijk!"
Grietje en ik liepen buiten en wisten even niets te zeggen. We waren onder de indruk. Een MEM-Bear had een mooi plaatsje gekregen aangeschaft door Estelle voor het huis. We hadden de indruk dat we hier terug zouden komen. Juist de talenten van deze mooie medewerkers boven water halen. Weer kwamen we tot de conclusie dat een zorginstelling staat met het leiderschap die een voorbeeldfunctie heeft. Werkt iedereen met plezier dan gaat de levenskwaliteit omhoog.
Estelle, je team en de bewoners van wonen bij september JanGrietje komen zeker een keer logeren en wensen jullie heel veel succes met deze prachtige woonvoorziening.
We zijn benieuwd naar de andere huizen van September!
Comments